عمق زنی فلزیاب ها

عمق زنی فلزیاب

عمق زنی در فلزیاب ها

همانطور که میدانید دستگاه فلزیاب وسیله ای برای پیدا کردن اجسام فلزی مدفون شده درون زمین و اعماق و… می باشد.

دستگاه فلزیاب یک میدان مغناطیسی در اطراف دیسک جستجوگر خود ایجاد می کند.

زمانی که جسم فلزی در محدوده میدان مغناطیسی دستگاه فلزیاب قرار می گیرد،

میدان مغناطیسی دستگاه فلزیاب تغییر یافته و دستگاه فلزیاب با احساس این تغییرات متوجه وجود فلز در اطراف دیسک خود می شود و آن را آشکار می کند.

هرچه شدت میدان مغناطیسی تولید شده توسط دستگاه بیشتر باشد عمق کشف فلز بیشتر خواهد شد.

لازم به ذکر است که عمق کاوش توسط فلزیاب با توجه به جنس فلز و اندازه و شکل فلز تغییر می کند(کمتر یا بیشتر می شود).

به عبارت دیگر می توان گفت فلزیاب ها ابزارهای الکترونیکی و یا مکانیکی هستند که بر اساس قوانین مختلف فیزیکی بسته به کاربرد و میزان حساسیت و نوع کاربرد و طراحی به فلزی خاص یا همه ی انواع فلزات حساسیت نشان می دهند و امکان کشف فلزات مدفون در خاک و یا دیگر اجسام را ممکن می سازند.

 

عمق زنی در فلزیاب Lorenz Z1

به طور مثال :عمق زدن  لورنز زد وان 3 متر است ، دوستان آماتور شاید فکر کنند که مثلا یک سکه را در عمق 3 متری تشخیص بدهد در حالی که اینجور نیست و برای اینکه یک فلز بزرگ را با لوپ 1×1 در عمق 3 متر بشناسد باید حداقل اندازه آن فلز 70 – 80 سانت باشد ( نمیتواند در عمق 3 متری یک سکه و یا فلز کوچک را شناسایی کند )

لورنز زد وان با لوپ 1×1  یک سکه طلای 10 گرمی را با لوپ 45 در عمق 40 سانتی شناسایی میکند و با لوپ 1×1 اصلا شناسایی نمی کند چون مخصوص فلزات بزرگ است و برای مثال لوپ 1×1 فلز به ابعاد 20×20 را در عمق 1.20  و لوپ بزرگ در عمق 1.70 شناسایی میکند، برای فلز 40×40 با لوپ 45 در عمق 1.80 متر و با فریم آن 2.40 متر شناسایی می کند.

و فلز 80 ×80 (70×70 ) 2 متر با لوپ 45  و 3 متر با لوپ 1×1 شناسایی می کند.

انتظار کاذب اپراتور از عمق فلزیاب

مبحث بعدی مربوط میشود به عمق دستگاهها و انتظاری که اپراتور از دستگاهها دارد. شخصی که دستگاهی خریداری می کند اول از همه باید مشخص کند هدف از این کار چیست؟ آیا دنبال هدف سطحی است؟

یا برای مثال به  دنبال قبرهای گبری ، فلزاتی که در عمق یک متری ، دو متری یا هفتاد سانتی هستند و یا دنبال اهداف بزرگ در عمق که همه اینها اول باید مشخص شود . اگر به دنبال فلزات سطحیست باید سراغ دستگاههای سکه زن و سیستم کاری VLF  برود که عمق نهایی آن برای فلزات بزرگ 1.5 متر ـ 1.8 متر نهایتا 2 متر می باشد و بیشتر از این عمق حتی با وجود 10 کیلو طلا نمیتواند شناسایی کند و مختص فلزات سطحی ، ناگت های طلای سطحی ساخته شده و نباید انتظار داشت عمق 3 یا 4 متری را شناسایی کند

چون مختص فلزات سطحی ساخته شده که در تصویر هم چند نمونه از این دستگاهها را مشاهده می کنید که به طور مثال ساخت شرکت فیشر آمریکا ، ماینلب استرالیا و یا وایت هستند که برای سکه زنی ساخته شده و کسی که دنبال قبر های گبری و یا سکه های سطحی باشد می تواند از این دستگاهها استفاده کند که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

ولی اگر کسی بخواهد دنبال اهداف بزرگتر در عمق بالا بگردد میتواند از محصولات شرکت دیپ مکس آلمان ، محصولات شرکتی داخل ایران و یا دستگاههای ساخت کشور ترکیه خریداری کند

 دستگاه فلزیاب ساخت ترکیه مخصوص عمق بالا

در مورد دستگاههای ترکیه با توجه به شناسایی در عمق بالا حتی در کشورهای اروپایی بخصوص آلمان برای کسی که  برای عمق بالا دستگاهی خریداری می کند دستگاههای ساخت ترکیه پیشنهاد میشود چون مخصوص عمق بالاست و دستگاهای ساخت اروپا برای عمق های کم ساخته شده است. دستگاهای ساخت ترکیه برای کشورهایی چون ترکیه ، ایران ، آذربایجان ، یونان ، مصر که تمدن بالایی دارند و عمق دفینه ها بالاست ساخته شده است. از گنج یاب های ساخت ترکیه میتوان به طلایاب Racer 2 و گنجیاب Gold Racer اشاره کنیم که هر یک در نوع خود بهترین هستند

عمق زنی در فلزیاب ها

اغلب فلزیاب ها و گنج یاب های حرفه ای قادرند در عمق بین 20 تا 30 سانتی متری نوع فلز را شناسایی کنند.فلزیاب های پیشرفته قادرند اندازه فلز مدفون شده را از هم تشخیص دهند.
گنج های زیر خاکی هدف بسیاری از افرادی است که از فلزیاب ها استفاده می کنند،

فلزیاب بوسیله یک سر آشکارساز(که معمولا” یک سیم پیچ الکتریکی در نزدیکی سطح زمین است) کار می کند.

میدان مغناطیسی که بوسیله این سیم پیچ به وجود می آید،در خاک نفوذ می کند،

اگر میدان از آهن و فولاد یا فلزات خاص دیگر عبور کند، یک جرین ضعیف در فلز ایجاد می نماید.

این جریان متقابلا” میدان مغناطیسی تولید می کند که از همان سیم پیچ یا سیم پیچ دیگری در سر فلزیاب عبور می کند و سیگنال ضعیفی را در این سیم پیچ ایجاد می کند. قطعات حساس الکترونیکی این سیگنال را اشکار نموده و یک لامپ یا عقربه یا صدای هشداردهنده را در گوشی فعال می کنند، این نشانگر یافتن یک جسم فلزی است.

فلزیاب ها و طلایاب همچنین برای شناسایی و رد کردن غذاهای فاسد شده توسط اجسام فلزی، نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

 

تاثیر شرایط زمین در عمق زنی فلزیاب

در دستگاه های فلزیابی که دارای فرکانس کارکرد بالایی باشند این عوامل موجب اختلال در عملکرد سیستم می شود،

زیرا در فرکانس های بالا حساسیت به رطوبت و مواد معدنی بسیار افزایش می یابد.
فلزیاب هایی که با فرکانس های بسیار پایین کار می کنند، ثبات، دقت و عمق بسیار خوبی داشته و رطوبت اثر کمتری بر عملکرد آنها دارد.

تفاوت فلزیاب های تاسیساتی و تفریحی

فلزیاب های تاسیساتی جهت اشکار سازی اهداف فلزی نقطه ای شبکه تاسیسات که جنبه ی کنترلی و یا بازرسی دارند استفاده می شوند.

اهداف مورد جستجو توسط این دسته از فلزیاب ها عبارتند از:

  •        دریچه ها (رینگ دور دریچه ها در صورت نبود دریچه)
  •        شیر خط ها
  •        مفصل ها

از انجا که این نوع فلزیاب ها در سطح شهرها و روستا استفاده می گردد و به دلیل وجود نخاله های فلزی ونوع کاربری، این سیستم ها دارای خصوصیاتی منحصر به فردهستند که عبارتند از:

  •       حذف اثر خازنی زمین
  •       حذف اثر رطوبت ومواد معدنی
  •       حذف نخاله های فلزی به صورت اتوماتیک و یا دستی
  •       امکان کنترل میزان حساسیت و عمق نفوذ
  •       عمق اشکارسازی بیش از 2 متر

در بسیاری از مواقع فلزیاب های تفریحی و یا انواع دیگر به دلیل حفظ میزان حساسیت خود به رطوبت و مواد معدنی، به کوچکترین فلزات حساسیت نشان می دهند که این امر موجب می گردد کاربر تاسیساتی نتواند از این دستگاه ها جهت امور دلخواه خود بهره ببرد.(عمق زنی فلزیاب)

تاریخ اختراع و کاربرد فلزیاب

در اواخر قرن نوزدهم بسیاری از دانشمندان و مهندسین دانش خود را بکار گرفتند تا دستگاهی را با قابلیت واکنش نسبت به فلزات اختراع کنند، چنین دستگاهی می توانست در جستجوی معادن ابزاری بسیار کاربردی و کلیدی محسوب می شود.
فیزیکدان المانی Heinrich Wilhelm Dove سیستم موازنه ی القایی()induction balance ابداع کرد که صد سال بعد زمینه ساز تکامل فلزیاب های امروزی قرار گرفت.

اولین دستگاه ها بسیار ابتدایی بوده و مصرف باتری بالایی داشتند و میزان عمق نفوذ در ان ها نیز بسیار پایین بود.

در جولای 1881 رئیس جمهور وقت امریکا جیمز گارفیلد در سانحه ای با گلوله زخمی شد.

الکساندر گراهام بل تلاش کرد تا به کمک یک دستگاه فلزیاب محل گلوله را بیابد و به پزشکان کمک کند اما متاسفانه در این امر ناکام ماند.

مدتی بعد مشخص شد که روش ابتکاری گراهام بل می توانست کار ساز باشد اما دلیل شکست روش او تداخل امواج دستگاه با فلز های سیم پیچ مانند تختی بوده که جیمز گارفیلد را بر روی ان خوابانده بودند. این اتفاق خود نقطه ی عطف تاریخی جالبی محسوب می شود چرا که استفاده از این سیستم نوین برای اولین بار بسیار هیجان انگیز وجالب بوده است.

بیشتر فلزیاب ها  میتوانند اهدافشان را در عمق 10 تا 20 سانتی متری تشخیص دهند.

عمق یک دستگاه فلزیاب میان رده تا 30 تا 45 سانتی متر می باشد و عمق یک فلزیاب حرفه ای هم میتواند به 20 متر هم برسد.

عوامل تاثیر گزار عمق رنی فلزیاب

عمق رنی فلزیاب به عواملی مانند نوع فلزیاب و نوع جسم مدفون در خاک و همچنین سایر عوامل مثل مواد معدنی موجود در خاک بستگی دارد.

سه عامل اندازه، شکل و جهت چطور بر روی عمق تاثیر گذار هستند.

همچنین انواع مختلف دستگاه های فلزیاب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خب فلزیاب ها همانطور که از اسم آن نیز مشخص است دستگاهی است که می تواند اجسام فلزی را تشخیص دهد. اگر دنبال اجسام غیر فلزی مانند الماس یا چوب هستید باید بگم هیچ شانسی برای آن ندارید. فلزیاب فقط یک چیز را به عنوان هدف میشناسد و آن شی فلزی است.

این اهداف می توانند یک حلقه انگشتر کوچک یا یه دسته کلید یا اهداف بزرگ تر مانند گنج ها و دفینه های فلزی دفن شده باشند.

البته چیزهای بی ارزش مانند میخ، درب فلزی نوشابه، فویل فلزی و حتی جای رانی هم میتواند توسط فلزیاب شناسایی شوند چون آن ها نیز از جنس فلز هستند.

هرچه بیشتر درمورد اهداف خود بدانید امکان بیشتری برای یافتن آن ها خواهید داشت.

اندازه اهداف در عمق زنی فلزیاب

یک فلزیاب اهداف بزرگ را در در عمق بیشتری تشخیص می دهد و بالعکس این موضوع برای اهداف کوچک تر صادق است. اهداف بزرگ تر دارای مساحت سطح بیشتری نسبت به اهداف کوچک تر هستند و همین عامل ایجاد اختلال بیشتر در میدان الکترومغناطیسی تولیدی دستگاه فلزیاب شده و در نتیجه شناسایی فلز می شود.

نوع و جنس فلزی که به دنبال آن هستید بر میزان عمق جستجو تاثیر گذار است. شما می توانید فلزاتی که رسانایی (الکتریسیته) بالایی دارند (مانند نقره) را در عمق بالاتری نسبت به فلزاتی با رسانایی کمتر مانند طلا،آلومینیوم، سرب یا فولاد ضد زنگ پیدا کنید.

هدفی که در حالت صاف (افقی) قرار دارد، راحت تر از یک هدف عمودی شناسایی می شود. دلیل این امر این است که اجسام مسطح افقی دارای سطح بیشتری برای ایجاد اختلال در میدان الکترومغناطیسی EM از ارسال های فلزیاب وجود دارد. یک هدف عمودی سطح کمتری را برای کار فراهم می کند و بنابراین تشخیص آن دشوارتر است.

اینجا یک سوالی پیش می آید که چه چیزی باعث تفاوت کارایی فلزیاب‌ها از یک دیگر می شود؟ 

در پاسخ باید گفت، سه چیز:

فرکانس کاری که در آن کار می کنند، نرم افزاری که در حال اجرا هستند و اندازه و شکل کویل جستجوگر فلزیاب.

فرکانس ها در فلزیاب

اولین تفاوت بین فلزیاب ها فرکانس کاری آنهاست. اما فرکانس کاری در فلزیاب به چه معنا است؟

فرکانس کاری یک فلزیاب تعداد امواج الکترومغناطیسی (EM) نافذ به زمین است که می تواند در هر ثانیه ارسال کند.

ما این فرکانس ها را بر حسب کیلوهرتز (کیلوهرتز) اندازه می گیریم.

به عنوان مثال، یک فرکانس ۷ کیلوهرتز، می‌تواند ۷۰۰۰ امواج EM را در ثانیه ارسال کند.

از طرف دیگر فرکانس 40 کیلوهرتز می تواند 40000 موج در ثانیه ارسال کند.

بیشتر فلزیاب ها در فرکانس بین ۷ کیلوهرتز تا ۲۵ کیلوهرتز کار می کنند.

دو نوع عمده از فناوری های فرکانس وجود دارد:

تک فرکانس و چند فرکانس.

فلزیاب های تک فرکانس

اکثر فلزیاب های سطح ورودی دنیای فلزیاب از یک فناوری تک فرکانس به نام VLF استفاده می کنند. VLF مخفف Very Low Frequency است. به طور مداوم یک موج EM تک فرکانس را به زمین ارسال می کند.

فرکانس های پایین (زیر 8 کیلوهرتز) برای اهداف عمیق، بزرگ یا بسیار رسانا مانند نقره و مس مناسب هستند.

فرکانس های بالا (حدود 40 کیلوهرتز) به قطعات کوچک طلا و سایر فلزات کمتر رسانا حساس هستند. اما، آنها نسبت به فلزات رسانای بالا که فرکانس های پایین تر می توانند به راحتی آنها را شناسایی کنند، واکنشی نشان نمی دهند.

برخی از فرکانس‌های پایین مستعد تداخل الکترونیک و خطوط برق هستند. همانطور که قبلا ذکر کردیم، این تداخل الکترومغناطیسی یا EMI است.

فلزیاب های چند فرکانس

فلزیاب های سطح بالاتر و حرفه ای از یک سیستم انتقال چند فرکانس استفاده می کنند.

فناوری چند فرکانس چندین فرکانس را در سراسر طیف به طور همزمان ارسال می کند. این امر باعث می شود فلزیاب به طور همزمان به اهداف کوچک و بزرگ یا عمیق حساس شود.

Garrett’s Multi-Flex یک سیستم پردازش سیگنال و انتقال چند فرکانس است که در آشکارساز ACE Apex آن استفاده می شود. از محدوده فرکانسی بین 5 کیلوهرتز تا 20 کیلوهرتز استفاده می کند.

سیستم انتقال و پردازش Multi-IQ Minelab به طور گسترده ای به عنوان بهترین عملکرد در صنعت فلزیاب در نظر گرفته می شود.

فناوری Multi-IQ در محدوده فرکانسی 5 کیلوهرتز تا 40 کیلوهرتز کار می کند.

این موضوع به نحوه پردازش سیگنال های دریافتی توسط نرم افزار فلزیاب متفاوت است.

نرم افزار فلزیاب و ویژگی آن

علاوه بر فرکانس، ویژگی های نرم افزاری وجود دارد که بر میزان عمق زنی فلزیاب تأثیر می گذارد.

تعادل یا بالانس زمین یک ویژگی است که در بسیاری از فلزیاب ها وجود دارد. بالانس زمین در فلزیاب برای به حداقل رساندن تداخل مواد معدنی در زمین کار می کند.

مواد، ذرات کانی زمین می تواند سیگنال های نادرستی تولید کنند. این زمانی است که یک فلزیاب بوق می زند که انگار هدفی در زمین است، اما فقط ذرات آهن یا نمک را در خاک تشخیص می دهد.

برای کاهش این موضوع، ویژگی Ground Balancing (بالانس زمین)سیگنال های دریافتی از مواد معدنی موجود در زمین را قطع می کند (به مانند صافی عمل می کند) و تنها سیگنال هایی را از اهداف واقعی (فلزات) باقی می گذارد.

آیا ویژگی بالانس زمین بر میزان عمق فلزیاب اثر می گذارد؟

اثرات ذرات کانی زمین می تواند اهداف کوچک زیر سطح را بپوشاند و به اصطلاح فلزات مهم را از دید فلزیاب پنهان کند.

با استفاده از متعادل کننده (بالانس) زمین، می توانید جواهرات یا سکه های پنهان شده در خاک های بسیار معدنی را تشخیص دهید.

تبعیض یا تفکیک به توانایی دستگاه فلزیاب در تشخیص دقیق نوع اجسام فلزی اشاره دارد.

این موضوع بر اساس هدایت الکتریکی و یا خواص مغناطیسی آنها است.

برخی از فلزات، مانند نقره، دارای رسانای الکتریسیته بالایی هستند. اینها را می توان بر اساس ویژگی مقدار رساناییشان از فلزات کمتر رسانا مانند طلا یا فولاد جدا کرد.

سایر فلزات، مانند آهن، مغناطیسی هستند و از این طریق می توان آنها را شناسایی کرد.

آیا ویژگی تفکیک فلزات بر میزان عمق تأثیر می گذارد؟

هنگامی که در مورد اهداف ناخواسته و بی ارزش مانند میخ یا پیچ تفکیک قائل می شوید، می توانید اهداف عمیق تری مانند سکه ها که در زیر اهداف بی ارزش پنهان شده اند را شناسایی کنید.

 

ارسال دیدگاه