راهنمای استفاده از فلزیاب زیرآبی و ضد آب

فلزیاب زیرآبی و ضد آب

فلزیاب زیرآبی و ضد آب

در تاریخ، فلزیاب‌های زیرآبی مسئول کشف برخی از بزرگترین و معروف‌ترین گنجینه‌های تاریخ هستند. به عنوان مثال، کشتی اسپانیایی آتوچا در سال ۱۶۲۲ با ۲۴ تن نقره و ۱۲۵ بار طلا به زیر آب رفت. آتوچا توسط مل فیشر در سال ۱۹۸۵ با فلزیاب زیرآبی خود که از زمانی ماورایی بیش از ۳۰۰ سال بعد از غرق شدن کشف شد. این گنجینه امروزه تقریباً ارزش ۱ میلیارد دلار دارد و حتی گنجینه‌های بزرگتری همچنان وجود دارند!

فلزیاب‌های ساحلی و زیرآبی مدرن از سال ۱۹۸۵ تاکنون پیشرفت‌های چشمگیری کرده‌اند. این فلزیاب‌ها اکنون عمیق‌تر، سبک‌تر، قدرتمندتر و همچنین قابل تهیه به قیمت مناسب شده‌اند، به این معنا که کشف گنج برای همه ممکن شده است.

امروزه، فلزیاب‌های زیرآبی توسط افراد عادی و حرفه‌ای‌ها برای جستجوی سکه‌ها، جواهرات، آثار باستانی، تلفن‌ها، دوربین‌ها، ساعت‌ها و البته گنجینه‌های بزرگ در روبازها، رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و چاه‌های قدیمی شنا و… استفاده می‌شوند.

در این مقاله، همه چیزی که باید دربارهٔ فلزیاب ضد آب و زیرآبی بدانید، گردآوری شده است! با هزاران ساعت صرف شده برای جستجوی فلزات در آب و استفاده از مجموعه‌ای متنوع از فلزیاب‌ها، تجربیات بسیار خوبی کسب کرده‌ایم که امیدواریم به شما در سفر جستجوی گنج کمک کند.

مقابسه فلزیاب‌ ضد آب و فلزیاب‌ زیرآبی

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر فلزیاب ضدآب ممکن است یک فلزیاب زیرآبی مناسب باشد، اما این درست نیست و اکنون دلیل آن را توضیح می‌دهیم. در برخی موارد، این فلزیاب‌های ضدآب به سادگی مقاوم در برابر باران هستند، قابل شستشو هستند.

اما این نوع فلزیاب‌ها، نوعی از فلزیاب‌هایی نیستند که امروز درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم. فلزیاب زیرآبی دارای ویژگی های بسیاری هستند که از مهمترین آن ها می توان به امکان پیدا کردن سکه‌ها، حلقه‌ها و گنج در شرایط مختلف در زیر آب را می‌دهد و در برابر آب بسیار مقاومت می‌کند.

فلزیاب‌های زیرآبی در محیط آب شور و آب شیرین، از عمق‌های تنها چند متر تا چند صد متر، مناسب هستند. همچنین این ویژپی باعث می شود که آن‌ها مسئول کشف بیشترین تعداد گنج نسبت به هر نوع دیگری از فلزیاب در جهان هستند.

انواع فلزیاب های زیرآبی

بی‌تردید، ویژگی مهم‌ترین یک فلزیاب مناسب برای ساحل یا زیرآبی، توانایی دیدن از طریق آب نمکی به گونه‌ای است که به‌نظر نمی‌رسد. به حیرت بسیاری از کاربران جدید فلزیاب، آب نمک در ساحل یکی از مشکلات دشوارتری است که باید در هنگام جستجوی ساحلی و زیرآبی با آن روبرو شوند.

چرا؟ زیرا آب نمک همانند فلز، رسانایی الکتریکی دارد و نتیجه این است که بسیاری از فلزیاب‌ها واکنش نشان می‌دهند وقتی در آب نمک قرار می‌گیرند یا حتی نزدیک آن قرار می‌گیرند. این به این دلیل است که آن‌ها دارای واکنش به آب نمکی هستند همانطور که به فلزهای رسانای هر نوع دیگری واکنش نشان می‌دهند!

بساری از افراد بعد از خرید دستگاه فلزیاب متوجه می شوند که دستگاه خود ضدآب نیستند. بنابراین، به شدت توصیه می‌کنیم که هنگام خرید فلزیاب برای ساحل و زیر آب به زیرآبی بودن و ضدآب بودن آن دقت کنید.

اگر فلزیاب شما به صورت تصادفی بوق می‌زند و صداهای غیر قابل پیش‌بینی دیگری در آب شور از خود نشان می‌دهد، این نشانه قطعی است که یا به اشتباه بهینه‌سازی شده است و یا برای شناسایی در آب شور مناسب نیست.

فلزیاب‌های زیر آبی بهترین نوع فلزیاب هستند زیرا در ساخت آن از دو نوع مدار تخصصی استفاده شده است که سیگنال‌هایی که توسط آب شور تابیده می‌شود را نادیده می‌گیرند، این ویژگی یاعث می شود که این دستگاه عمق شناسایی عمیقی را برای سکه‌ها و حلقه‌ها ارائه دهد و حساسیت را نسبت به اهداف کوچک‌تری مانند گوشواره‌ها و زنجیرهای طلا فراهم کند.

بهترین فلزیاب‌های زیر آبی

در ادامه به دو نوع از بهترین فلزیاب های زیرآبی خواهیم پرداخت:

هر دو فلزیاب با روش پالسی و چند فرکانسی می‌توانند به طور کامل نویزهایی که از سمت آب های نمکی فرستاده می شوند را فیلتر کرده و شناسایی فلزات زیر آب را بسیار آسان‌تر کنند.

تا چه حد فلزیاب‌های زیر آبی باید ضدآب باشند؟

اگر می‌خواهید مانند حرفه‌ایان، گنجینه‌های زیر آبی را پیدا کنید، به یک فلزیاب واقعی با ویژگی ضدآبی عمیق نیاز خواهید داشت. فلزیاب‌های زیر آبی مانند پالس‌دایو، گلداسنایپر و اسکترا پرو به عنوان مثال، امتیازهای ضدآبی تا عمق ۶۰ متر (یا ۲۰۰ فوت) دارند.

این امتیاز ۲۰۰ فوتی به نظر می‌رسد که اغلب ما به عمق بیشتر از ۳ متر با فلزیاب‌هایمان نمی‌رویم، اما واقعیت شناسایی فلزات زیر آب این است که هر چه امتیاز عمق بیشتر باشد، سطح بالاتری از قابلیت اطمینان را در محیط زیر آبی به مدت طولانی خواهید داشت.

ضدآب بودن تا عمق ۶۰ متر زیرآب یکی از ویژگی های منخصربه فرد این دستگاه است، به‌ویژه زمانی که در نظر بگیرید که بیشتر مردمی که در سواحل شنا می‌کنند، تنها تا منطقه‌ای با عمق حدود ۳ متر می‌روند.

البته کارخانه‌های سازنده فلزیاب ها از این حقیقت بسیار آگاه هستند، اما دلیلی که آن‌ها این دستگاه های فلزیاب را با این امتیازات افراطی تولید می‌کنند، بسیار مهم است.

شناسایی فلزات زیر آب، به دلیل طبیعتش، فشار بیشتری را بر روی تمامی اجزای سازنده طلایاب نسبت به دستگاه‌های ضدآب دیگر مانند ساعت‌ها یا دوربین‌ها وارد می‌کند، که باعث احتمال ورود آب می‌شود.

استفاده از فلزیاب‌های ضدآب با امتیاز کمتر از ۳ متر برای برخی شناسایی‌های زیر آبی امکان پذیر است، با این حال هدف واقعی از این نوع ضدآبی‌سازی برای شناسایی‌های زیر آبی اتفاقی است و تا جایی که موج‌های بی‌نظم معمولی توانایی غرق کردن دتکتور فلزی شما را ندارند!

برای استفاده طولانی‌مدت زیر آب، ما توصیه می‌کنیم از یک فلزیاب با امتیاز ضدآبی بالاتر مانند ۶۰ متر (۲۰۰ فوت) استفاده کنید، در نهایت این به شما بیشترین دوام را خواهد داد، بسیار قابل اعتمادتر خواهد بود.

 صدای هشدار فلزیاب زیر آبی

یکی از موارد بسیار مهم برای شناسایی فلزات زیر آب یا شناسایی به طور کلی، توانایی شنیدن صدای یوق است زمانی که یک هدف را شناسایی می‌کند!

اکثر طلایاب ها دارای بوق هستند که به صورت داخلی در آنها جای داده شده است، و همچنین امکان استفاده از هدفون‌های باسیم یا بی‌سیم را دارند زمانی که نیازی به شنیده شدن اطلاعات توسط دیگران ندارید. فلزیاب های زیر آبی نیز روش‌های ویژه‌ای برای این کار دارند که در زیر توضیح خواهیم داد.

بیشتر فلزیاب های ضدآب معمولی دارای بلندگوی ضدآب داخلی هستند؛ این بلندگوهای ضدآب به سادگی برای جلوگیری از ورود آب و به شگفتی بسیاری از افراد، برای استفاده زیر آب مناسب نیستند!

این نوع فلزیاب های ضدآب نیازمند خرید هدفون‌های ضدآب جداگانه هستند، اگر بخواهید آن‌ها را زیر آب استفاده کنید؛ با این حال، بیشتر فلزیاب های زیر آب مخصوص، هدفون‌های تخصصی را در پکیج خود دارند یا روش‌های دیگری برای اعلام به کاربر هنگام شناسایی یک هدف دارند.

دتکتورهای فلزی زیرآبی دیگری مانند PulseDive از چندین روش مختلف برای هشدار دادن به اپراتور در مورد یک شیء فلزی استفاده می‌کنند! PulseDive از ترکیبی از صدای بوق و ارتعاش در دسته برای هشدار دادن به کاربر درباره یک شیء فلزی استفاده می‌کند. این کار را با یک اسپیکر کوچک برای صداهای بوق و یک موتور لرزشی برای ارتعاش انجام می‌دهد.

صدای PulseDive می‌تواند تا فاصله ۲۰ متری در زیر آب شنیده شود، اما می‌توان آن را بدون صدا با ارتعاش فقط برای روشنفکری بیشتر یا فقط صدا برای صرفه‌جویی در باتری استفاده کرد.

مزیت این نوع هشدارهای صوتی/ارتعاش این است که از کابل‌ها آزادی می‌دهد و نیازی به استفاده از هدفون ندارد. این همچنین به این معناست که وقتی به سمت ساحل حرکت می‌کنید، شناوری یا غواصی می‌کنید، به روشنی مشهود نیستید. در واقع، PulseDive به اندازه‌ای حساس است که بیشتر مردم آن را به هیچ وجه توجه نمی‌کنند!

سخن آخر

در پایان امیدواریم این مقاله از فلزیاب های زیرآبی و مهم‌ترین چیزهایی که باید در نظر گرفته شوند هنگام خرید طلایاب های زیرآبی به شما کمک کرده باشد. احساس بودن زیر آب، سرزندگی یا غواصی با تجهیزات و پیدا کردن اشیاء گمشده با فلزیاب و طلایاب های زیرآبی، واقعاً شگفت‌انگیز است!

ارسال دیدگاه