تفکیک فلزیاب چیست؟

تفکیک فلزیاب

تفکیک فلزیاب

فلزیاب‌ هایی که قابلیت تفکیک فلزات را دارند، می‌توانند انواع خاصی از فلزات را از فرآیند نقطه‌زنی مستثنی و حذف کنند. ویژگی تفکیک‌پذیری به کاربران در یافتن اشیاء و اهداف مورد نظرشان در حین جستجو کمک شایانی می‌کند و این فرآیند را بسیار ساده‌تر می‌سازد. رایج‌ترین نوع تفکیک بر اساس رسانایی فلز است، به طوری که فلزیاب قادر است بین فلزات مختلف بر اساس میزان انتقال الکتریسیته تفاوت قائل شود.

یادگیری تنظیمات تفکیک در مدل فلزیاب شما و آموزش صحیح نحوه کارکرد آن، کلید موفقیت در تبدیل شدن به یک اپراتور و کاوشگر حرفه‌ای است. این مقاله به بررسی عملکرد تفکیک، نحوه تنظیم تفکیک در فلزیاب شما و چگونگی استفاده بهینه از هر تنظیم به سود اپراتور می‌پردازد.

تفکیک فلزیاب چیست؟

چه فلزیاب را به عنوان یک سرگرمی ببینید، چه به قصد یافتن طلا یا گنج، آگاهی از نحوه تنظیم تفکیک در سیستم می‌تواند به شما کمک کند تا اهداف خود را سریع‌تر و با کارایی بیشتری بیابید. تمام اهداف درون زمین دارای سطح منحصر به فردی از رسانایی الکتریکی هستند. اجسام فلزی با ارزش مانند سکه‌ها، جواهرات، فلزات گرانبها و اشیای عتیقه، میزان رسانایی متفاوتی نسبت به اشیای بی‌ارزش مانند موارد زیر دارند:

  • یک میخ آهنی
  • پوشش‌های فویل
  • درب فلزی بطری

تفکیک فلزیاب (discrimination) یا به اختصار DISC، به فرایندی گفته می‌شود که با استفاده از تنظیمات فلزیاب، امکان نقطه‌زنی و نمایش نوع خاصی از اهداف و فلزات را حذف یا آزاد می‌گذارد. به این ترتیب، فلزیاب فقط زمانی که هدف اصلی (بر اساس نوع و جنس) را شناسایی کند، اقدام به ارسال سیگنال هشدار بصری یا صوتی به کاربر می‌کند و در غیر این صورت از ارسال سیگنال برای اهداف نامطلوب جلوگیری می‌کند.

برای درک نحوه کار تفکیک، می‌توان محدوده‌های مشخصی از رسانایی اشیای مختلف را در نظر گرفت؛ در یک طرف محدوده میخ‌ها و فویل‌ها قرار دارند و در طرف دیگر ذرات طلا.

گزینه حساسیت دستگاه فلزیاب که در اکثر سیستم‌ها موجود است، معمولاً در قوی‌ترین حالت به همه اهداف فلزی واکنش نشان می‌دهد. اما برای جلوگیری از نقطه‌زنی هر نوع فلزی، می‌توانید با استفاده از گزینه تفکیک، انواع خاصی از اشیاء را حذف کنید و از لیست تشخیص نادیده بگیرید.

برخی دستگاه‌های فلزیاب قابلیت تفکیک خودکار دارند که این فرایند را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. دستگاه وقتی روی حالت تفکیک خودکار تنظیم شود، هدفی را که در محدوده سطوح رسانایی مشخص شده قرار دارد، شناسایی و یک سیگنال هدف به یونیت ارسال می‌کند. گاهی به این حالت، حالت پیش‌فرض تفکیک نیز گفته می‌شود.

عملکرد تفکیک فلزیاب

کویل جستجوی یک فلزیاب از دو سیم‌پیچ الکترومغناطیسی، شامل سیم‌پیچ ارسال و سیم‌پیچ دریافت، تشکیل شده است که میدان مغناطیسی را تولید و سیگنال حاصل را دریافت می‌کنند. کویل‌ها در اشکال مختلفی عرضه می‌شوند که رایج‌ترین آنها شامل کویل دابل دی (DD)، متحدالمرکز و کویل‌های پروانه‌ای هستند.

رسانایی یک هدف فلزی باعث تغییر در میدان مغناطیسی دریافتی فلزیاب می‌شود. این سیگنال‌های برگشتی ابتدا توسط کویل دستگاه دریافت و شناسایی می‌شوند.

در مرحله بعد، سیگنال‌ها به یونیت ارسال می شود و توسط مدارهای الکترونیکی پردازش می‌شوند تا در نهایت دستگاه یک سیگنال هشدار وجود فلز مورد نظر را به صورت صوتی یا بصری به اپراتور نشان دهد. این هشدار می‌تواند خبر از وجود یک هدف مانند گنج یا سایر فلزات با ارزش (طلا، نقره و غیره) باشد.

بیشتر فلزیاب‌های فرکانس بسیار پایین وی ال اف، چه دستگاه‌های چند فرکانسی (مولتی فرکانس) و چه تک فرکانسی، به ویژگی تفکیک (DISC) مجهز هستند. با تنظیم درست تفکیک، می‌توانید زباله‌ها را فیلتر کرده و همچنان به راحتی اهداف با ارزش را پیدا کنید.

شاید فلزیاب‌ های پالسی (PI) به خوبی فلزیاب‌ های VLF در تفکیک عمل نکنند، ولی دستگاه‌های پالسی با ارسال قدرتمند انرژی پالس‌های کوتاه، سیگنال‌ها را به اعماق زمین می‌فرستند و پاسخ دریافتی را مورد بررسی قرار می‌دهند و از این طریق فلزات را در عمق بالا شناسایی می‌کنند. دستگاه پالسی یک گزینه ایده‌آل برای جستجوی طلا است.

خرید فلزیاب از اهورا فلزیاب

تمامی محصولات شرکت اهورا فلزیاب اصل هستند و دارای کد اصالت محصول می‌باشند، که تضمین می‌کند محصول از منابع معتبر و اصیل تأمین شده است. این کد به مشتریان امکان می‌دهد تا اصالت محصول را بررسی کرده و از تطابق آن با استانداردهای کیفیت و اصالت اطمینان حاصل کنند.

علاوه بر خرید حضوری از فروشگاه، شما می‌توانید به راحتی از طریق وب‌سایت رسمی شرکت اهورا فلزیاب نیز خرید آنلاین انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات و روش‌های خرید، با مهندس پاکزاد به شماره تلفن 09124140052 تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه