تفاوت فلزیاب وی ال اف و پالسی

تفاوت فلزیاب وی ال اف و پالسی

این دو دسته از فلزیاب ها ، مهم ترین و انبوه ترین تعداد دستگاه ها را تشکیل می دهند . هر دو دسته VLF (وی ال اف) و Pl (پالسی) کاربرد ها و کارایی خاص خود را دارند . استفاده از هر یک از آنها بستگی به این دارد که هدف و مکان شما در فلزیابی چه باشد . در این مقاله قصد داریم به معرفی معنی و مفهوم فلزیاب های مورد نظر بپردازیم و از قابلیت ها و توانایی های آنها گرفته تا شاخص و ویژگی هایشان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا متوجه شوید تفاوت فلزیاب وی ال اف و پالسی در چه معیار هایی می باشد .

معنی و مفهوم فلزیاب پالسی

برای تفهیم کامل موضوع به شما خوانندگان عزیز ، احتیاج است که ابتدا با معنی کامل هر دو دستگاه آشنا شوید .

فلزیاب های پالسی با دیگر دستگاه ها تفاوت دارند . این دستگاه ها از یک سیم پیچ به عنوان گیرنده و فرستنده استفاده می کنند . سپس جریان را از طریق سیم پیچ به زمین می فرستند .

تمام این کنش صرفا چند میلی ثانیه طول می کشد و سپس به طور متعدد تکرار می گردد . فلزیاب PI برای یافتن طلا ، استفاده در آب شور و ساحل ایده آل هستند . این دستگاه ها در تفکیک فلزات از یکدیگر کمی ضعیف ظاهر می شوند .

اما از فلزیاب های VLF در خاک‌های معدنی و آلوده عملکرد بسیار بهتری دارند . فلزیاب پالسی با فرستادن یک سیگنال آمپر بالا از طریق یک سیم پیچ مسی سبب ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی می شود . سپس به این میدان الکترومغناطیسی اجازه داده می شود که فرو بریزد که به نوبه خود یک ولتاژ افزایش می یابد که می تواند توسط سیم پیچ دریافت کننده شناسایی شود .

نحوه کارکرد فلزیاب پالسی

اگر میدان مغناطیسی با یک جسم فلزی برخورد نماید ، افزایش ولتاژ تحت تأثیر قرار می گیرد . در واقع این امر به این دلیل اتفاق می افتد که جسم فلزی مقداری کم از انرژی میدان را به شکل جریان الکترو مغناطیسی در درون خود ذخیره می کند .

جریان های گردابی از پاسخ طبیعی یک فلز رسانا به یک میدان مغناطیسی متغیر ، تشکیل می شوند ، به همین خاطر است که فلزیاب های پالسی یک میدان الکترومغناطیسی می سازند و اجازه فروپاشی آن را صادر می کند . فروپاشی از نظر جهت و قطبیت مخالف پالس اولیه است .

همچنین به همین دلیل است که القای پالس به این نام است ، زیرا جریان های گردابی به جای اینکه صرفاً به عنوان تابعی از جسم فلزی وجود داشته باشند ، توسط فلزیاب القاء می شوند . اگر دستگاه با یک جسم فلزی در تماس باشد ، میدان های مغناطیسی مخالف ایجاد شده و در نتیجه پالس بازتابی طولانی تری ایجاد می گردد . در حالت کلی این کار با یکپارچه سازی و یک مدار نمونه برداری انجام می شود . سپس به صدایی تبدیل می شود که نشان می دهد که در حال نزدیک‌تر شدن به هدف هستید .

مزایای فلزیاب پالسی

  • کاربردی در زمین معدنی : دلیل اصلی ابداع فناوری القای پالس ، حل مشکل رایج تداخل سیگنال ارسالی با مواد معدنی در زمین های آلوده بود . فلزیاب های القایی پالسی تحت تأثیر کانی سازی قرار نمی گیرند ، زیرا این سنگ های آهنی غیرفلزی اغلب رسانای خوبی نیستند .
  • تشخیص در نفوذ بالا : دستگاه های پالسی برخلاف فلزیاب های وی ال اف ، توانایی تشخیص فلز در اعماق بسیار بیشتر را دارا می باشند . این اغلب یکی از ویژگی‌های تکنولوژی القاء پالسی است . سیم پیچ های پالسی می‌توانند بزرگتر باشند چون سیگنال اولیه قدرت بیشتری نسبت به سیگنال فرکانس بسیار پایین دارد .
  • بهترین در آب شور : این ویژگی خوب تابعی از توانایی فلزیاب پالسی در عدم شناسایی کانی سازی و ناتوانی فرکانس های بسیار پایین (Very Low Frequencies) در انجام این کار است. نمک و سایر مواد معدنی موجود در آب تقریباً استفاده از هر فلزیاب با فرکانس بسیار ضعیف وی ال اف را در سواحل دریاها یا رودخانه ها را غیرممکن می کند .
  • مناسب برای قطعه طلا : اگرچه برای اغلب کاوشگران نیاز به این ویژگی بسیار غیر معمول است ، اما اگر طلایی است که در تلاش برای پیدا کردن آن هستید ، ممکن است نتایج متفاوتی را با یک فلزیاب وی ال اف تجربه کنید . با این حال ، به دلیل رد کانی سازی زمین و عمق جستجوی قدرتمند و تشخیص امواج پالس ، حتی قطعات بسیار کوچک طلا نیز کشف می شوند .

معایب فلزیاب پالسی

  • قیمت : مانند بسیاری از فناوری‌های جدیدتر ، تکنولوژی پالس القایی هنوز هم معمولاً گران‌تر از همتایان تکنولوژی فرکانس بسیار پایین وی ال اف است . در نتیجه برای کسانی که بودجه زیادی برای خرید گنج یاب در نظر نگرفته اند ، یک نکته منفی به شمار می رود .
  • تفکیک فلزات : تنها چیزی که همه کسانی که از فلزیاب پالسی استفاده کرده اند می دانند این است که از قدرت تفکیک کمتری برخوردار هستند یعنی در عمق کمتری نسبت به VLF تفکیک می کنند.
  • تاثیر میدان مغناطیسی زمین :فلزیاب های القای پالس تا حدودی در برابر میدان مغناطیسی زمین حساس هستند. یعنی این که در پایان هر نوسانی ممکن است به نظر برسد که یک ضربه وجود دارد، اما این درست نیست. عادت کردن به آن آسان است، اما همچنان می‌تواند آزاردهنده باشد.

معنی و مفهوم فلزیاب وی ال اف

فلزیاب های Very low Frequency یا به اختصار VLF ، پر استفاده ترین فلزیاب هایی هستند که امروزه کاربرد دارند .

فلزیاب های VLF از اختلاف فاز فرکانس سیم پیچ فرستنده و گیرنده به نوع فلز خاص پی می برند . زیرا فلزات مختلف مثل آهن و طلا اختلاف فاز های متفاوتی به هنگام القاء تولید می کنند . به این ترتیب فلزیاب می تواند بطور تقریبی نوع فلز دفینه را تشخیص دهد . دو سیم پیچ وجود دارد که به صورت دو دایره بزرگ و کوچک درون هم ساخته می شوند .

سیم پیچ بزرگ دایره خارجی دیسک جستجو را شامل می شود . فرستنده سیستم و سیم پیچ کوچک دایره مرکزی دیسک را تشکیل می دهند . در سیم پیچ اول که فرستنده دستگاه یک جریان الکتریکی قوی ایجاد می کنند . جهت این جریان در هر ثانیه چندهزار بار عوض می شود و در سیم پیچ ایجاد میدان مغناطیسی قوی می شود . مثل موتورهای الکتریکی ، جهت میدان مغناطیسی عمود بر سیم پیچ است .

مزایای فلزیاب وی ال اف

  • تفکیک فلزات : این نوع دستگاه از سیستم تفکیک پذیری قوی بهره می برد . این سیستم دارای قدرت تفکیک فلزهایی همچون طلا، مس و نقره است . قدرت تفکیک پذیری این نوع دستگاه ها بسیار بیشتر از دستگاه های پالسی است.
  • باطری قدرتمند : همچنین فلزیاب های وی ال اف مصرف باطری کمتری نسبت به سیستم های دیگر دارد . در نتیجه خیلی دیرتر نیاز به شارژر پیدا می کند و می تواند در زمان بیشتری در حال حرکت از آن استفاده کرد . در بیابان ها کاربرد زیادی دارد .
  • حساسیت و تشخیص زیاد : از مزایای دیگر این دستگاه ها می توان به حساسیت بیشتر آنها نسبت به فلزات رنگین اشاره کرد . همچنین قدرت بالا در تشخیص نقطه دقیق از مزایای دیگر این فلزیاب به شمار می آید . فلزیاب های وی ال اف در زمین های شلوغ عملکرد نسبتا عالی دارند .
  • قیمت : قیمت این دستگاه ها مناسب است . به نسبت به بقیه دستگاه ها می توان آن را به صرفه نامید . در نتیجه این یکی از ویژگی های مناسب این دستگاه به شمار می رود .

معایب فلزیاب وی ال اف

  • تشخیص در اعماق کمتر : فلزیاب های وی ال اف به طور کلی در اعماق کمتری تشخیص می دهند و در این مورد نیم توان خیلی روی آنها حساب باز کرد . بنابراین اگر در اعماق بسیار بالا به طلایابی احتیاج دارید ، از یک فلزیاب پالسی یا ردیاب بهره بگیرید .
  • عدم قابلیت ضد آب : در حالت کلی بهتر است که از این دستگاه ها در محیط های خشک استفاده شود . هر گونه رطوبت محیط باعث ضعف در کارکرد دستگاه مورد استفاده می شود .

نتیجه گیری درباره فلزیاب های وی ال اف و پالسی

در حالت کلی با توجه به تعاریف و اطلاعات مذکور از هر دو نوع دستگاه ، انتخاب اینکه کدام یک از دستگاه ها را بخرید و با آن به گنج یابی بپردازید ، کاملا بستگی به خودتان دارد . در نتیجه با آگاهی از تمامی موارد مورد نظر از دستگاه ها ، خودتان باید با توجه به هدف و مکانی که قرار است در آنجا به عملیات بپردازید ، تصمیم بگیرید که کدام را انتخاب کنید .

معمولا برای عملیات های جدی تر در زمین های مرطوب و ناهموار ، از فلزیاب پالسی کمک می گیرند که البته همراه پرداخت قیمتی بالا نیز می باشد . اما معمولا اپراتور ها در زمان هایی که از وجود یک فلز در یک منطقه مطمئن هستند ، یک فلزیاب وی ال اف تهیه می کنند تا سریع ترین نتیجه را با یک دستگاه کم مصرف دریافت کنند و هزینه زیادی هم متحمل نشوند .

سخن پایانی

برای مطلع شدن از قیمت معمول و نرخ صحیح هر دستگاه ، می توانید در بازار گنج یابی و فلزیابی تحقیق کنید و با گشت و گذار در سایت های شرکت های معتبر ، از این اطلاعات آگاه شوید . هرچند از آن جا که این کار آن قدر که به نظر می آید سهولت نداشته و نیاز به زمان زیادی دارد ، می توانید از گزینه ای راحت تر بهره ببرید.

مشاوران ارشد شرکت ما آماده خدمت رسانی همه جانبه با پاسخ گویی به هر پرسش شما به صورت حضوری ، تلفنی یا مجازی در زمینه قیمت های اصلی هر دستگاه فلزیاب و بقیه موارد به صورت رایگان می باشند .

شرکت ما مناسب ترین و موثرترین دستگاه ها را از میان تمام تکنولوژی ها و برند های فلزیاب موجود در بازار به شما برای رسیدن به مقصود اصلی خودتان معرفی می نماید و همچنین زمین مناسب برای آزمایش دستگاه در اختیارتان می گذارد تا شما به دست خود هم در زمین و هم در عمق خاک ، سیستم این دستگاه را تست نمایید و همچنین با کارایی آن به طور کامل آشنا گردید .

 

ارسال دیدگاه