معنی و مفهوم فلزیاب

تصویر یک فلزیاب در ساحل

معنی و مفهوم فلزیاب

در این مقاله قصد داریم شما را با معنا و مفهوم فلزیاب آشنا کنیم و سپس انواع مدل های آن را به شما معرفی کنیم . همچنین می توانید با خواندن این مطلب با کارایی آن به طور جامع به منظور خرید دستگاه فلزیاب یا صرفا برای اطلاعات عمومی کاملا آشنا شوید.

توصیف معنی و مفهوم فلزیاب به نحوه های متفاوتی ارائه می شود . به طور کلی می توان گفت فلزیاب وسیله ایست که توانایی کشف و تفکیک فلزات را از سایر اجسام داشته باشد . همچنین یک فلزیاب باید بتواند در میان فضاهای حایل مثل دیوار ، سنگ و خاک ، فلز را تشخیص دهد .

فرد استفاده کننده بتواند موقعیت دقیق فلز مورد نظر خود را تشخیص دهد . در توضیح لغوی فلزیاب می توان این گونه نوشت که وسیله ایست برای کشف آثار باستانی ، اجسام فلزی مخفی یا گمشده در زیر خاک ، درون زمین ، دیوار و کارایی هایی بیشتر که در ادامه به معرفی آن می پردازیم .

نحوه چگونگی کارکرد فلزیاب

در توصیف معنی و مفهوم فلزیاب و توصیف آن می توان گفت فلزیاب یک میدان مغناظیسی در اطراف دیسک جستجو گر خود ایجاد می کند . به محض قرار گرفتن جسم فلزی در محدوده میدان مغناطیسی فلزیاب بزرگی و شدت میدان مغناطیسی ناشی از دستگاه تغییر پیدا می کند .

بدین ترتیب دستگاه فلزیاب وجود اجسام فلزی را در فضای اطراف را تشخیص می دهد .

سپس دستگاه ، شخص استفاده کننده را از وجود جسم فلزی را با استفاده از داده ها ، آگاه می سازد. برای بهتر آگاه شدن از معنا و مفهوم فلزیاب ، بهتر است از شاخص های آن نیز مطلع شوید .

معنی و مفهوم کاربرد های فلزیاب

برای بهتر متوجه شدن معنا و مفهوم فلزیاب ، ابتدا با کاربرد های آن آشنا شوید .

  1. سازمان های امنیتی و پلیس در هنگام عملیات یا درحالت محافظت به منظور برقراری امنیت و کشف اسلحه و فلزات خطرناک در گیت فرودگاه ها و ارگان های دولتی ، استفاده در شناسایی تونل ، بمب ها و انواع مواد منفجره و غیره از این دستگاه ها بهره می برند .
  2. شناسایی و یافتن لوله‌ها و کابل هاي جای گذاری شده زیر خاک که محل قرار گیری آن ها مشخص نشده یا از بین رفته است .
  3. از دیگر قابلیت ها می توان به شناسایی و کشف فلزات با ارزشی مانند طلا ، نقره ، رودیم ، پالادیم ، تیتانیم و… در زیر خاک یا معادن اشاره نمود . در بخش هایی از زمین ، تکه های کوچک طلای طبیعی ( Nugget ) به صورت ریز در زیر خاک یافت می شود . در بعضی موارد وزن آنها مجموعا به 30 کیلوگرم نیز می رسد .
  4. استفاده در سازمان های آموزشی از جمله در سالن های امتحانات و حوزه های آزمون توسط کادر دانشگاه ها و مدارس و یا دیگر ارگان ها با مقصود شناسایی وسایل هوشمند و جلوگیری از تقلب توسط محصلان و آزمون دهندگان .
  5. کارایی در موارد نظامی درجنگ ها در مواقعی مانند یافتن تله های زیر خاک ، مین ها ، ترکش های به جا مانده از جنگ ها و پیشگیری از هرگونه خطرات و تهدیداتی که در جبهه ها و زمین های جنگ زده در طول جنگ یا پس از آن وجود دارد.
  6. بهره گیری در صنعت باستان شناسی به جهت یافتن آثار و لوازم به جا مانده در زیر زمین از تمدن های گذشته و پیدا کردن طلا ها و گنج های مخفی شده در زیر خاک ، معادن و حفره ها .
  7. کشف کردن باقی مانده شهاب سنگ هایی که با زمین برخورد کرده اند و ارزش بالایی از لحاظ علمی و اقتصادی دارند . بعضی از شهاب سنگ ها که از مبدا خاصی به سطح زمین سقوط و اصابت کرده اند ، می توانند به قیمت چندین برابر ارزش فلزی مانند طلا ، به فروش برسند .

شاخص های دارای اهمیت فلزیاب

  1. توانایی کارکرد در شرایط محیطی متفاوت .
  2. قابلیت تشخیص بدون خطا یا دارای حداقل درصد خطا .
  3. دارای کاتالوگ و کارکرد ساده و قابل فهم برای همه در استفاده .
  4. قابلیت ثبات داشتن ، پایدار ماندن و عدم خروج از حالت بالانس .
  5. دارای توانایی انجام فعالیت در زمین های دارای املاح و حذف ذرات اضافی و مانع .

در واقع هر چه میدان مغناظیسی امواج را با شدت و بزرگی بیشتری تولید کند ، فلزیاب عمق کشف و شناسایی هدف را بیشتر می کند . عمق کاوش فلزیاب بستگی به ویژگی های فلز مورد نظر من جمله ( جنس ، اندازه و شکل ) دارد . لذا عمق کاوش دستگاه نسبت به این ویژگی ها متغیر است .

انواع فلزیاب

در توضیح معنا و مفهوم فلزیاب و انواع آن می توان به فلزیاب های تفریحی ( VLF ) ، حرفه ای ( PL ) ، فلزیاب های صنعتی ، فلزیاب های فرستنده و گیرنده ( TR ) ، فلزیاب ( GPR ) اشاره کرد . هرکدام از این مدل از فلزیاب ها کارایی خاص خود را دارند که فرد می تواند با توجه به مقصود اصلی خود هر یک را از شرکت ما تهیه نماید .

1. فلزیاب های تفریحی (VLF)

این نوع فلزیاب ها دارای وزن وابعاد کم و دیسک کوچک ، آسان در جابجایی و بسیار مقرون به صرفه و عالی در دیدگاه اقتصاد هستند . ابعاد استاندارد آن ها 25 سانتی متر می باشد . فلزیاب های VLF دارای کاوش کمتر از یک متر هستند به این معنی که یک فلز مربع در ابعاد 1*1 را میتوانند حداکثر از فاصله 100 سانتی متر پیدا کند .

این نوع فلزیاب ها برای یافتن و کشف فلزات در سطح خاک به کار می روند و دارای نمایش گر دیجیتالی و پیشرفته هستند و قدرتی 80 درصدی در تفکیک دارند ، بدین معنا که فلزات آهنی را با دقت 80 درصد از فلزات غیر آهنی تشخیص می دهند .

2. فلزیاب های حرفه ای ( PL )

فلزیاب حرفه ای دارای قدرت بیشتری نسبت به سایرین هستند. از ویژگی های این فلزیاب می توان به وزن سنگین و حجم نسبتا متوسط آن اشاره کرد که دلیل آن مصرف زیاد برق این دستگاه است که در آن برای تامین برق از باتری های اسیدی دارای شباهت به موتور سیکلت استفاده میشود . افراد معمولا در زمان استفاده باتری های آن را به کمر می بندند .
این فلزیاب ها هر آلیاژ و فلزی را ببینند آشکار میکنند و از این جهت دیگر متکی به قدرت تفکیک نیستند و قدرت تفکیک ندارند. و ویژگی منحصر به فرد دیگر آن حدالامکان ساده بودن آن است و نداشتن صفحه نمایش و مانیتور است .

3. فلزیاب های صنعتی

کارخانجات در اکثر مواقع این نوع فلزیاب ها را در صنایع مختلف استفاده می کنند .

از جمله این صنایع می توانیم موارد زیر را نام ببریم :

  1. صنعت معدن
  2. صنایع بسته بندی
  3. صنایع فرش ماشینی
  4. حرفه چوب بری و دیگر صنایع

4. فلزیاب فرستنده و گیرنده ( TR )

این نوع فلزیاب ها دارای دو دیسک هستند ؛ یک دیسک فرستنده در جلو و دیگر دیسک گیرنده در عقب پشتیبانی می شوند که اغلب به شکل مربع هستند . گاهی به این نوع فلزیاب ، انبوه یاب نیز می گوییم . این فلزیاب مغناطیسی به شمار می رود .
نام گذاری این فلزیاب از این جهت است که این فلزیاب برای کشف فلزات بزرگ مانند لوله های آب و اجسام بزرگ فلزی استفاده می شود . و همچنین فاقد قدرت تفکیک می باشد.

اما به دلایلی مانند کارکرد سخت ، دشوار بودن تنظیم دستگاه ، امکان خطای زیاد ، امکان گم کردن هدف موردنظر و خطا در تعیین موقعیت دقیق فلز نسبت به انواع دیگر فلزیاب ها آنطوری که باید مورد استقبال قرار نگرفته است .

5. فلزیاب ( GPR )

فلزیاب های سیستم جی پی آر از تکنولوژی برتری استفاده می کنند . شیوه ارسال امواج در این سیستم ها همانند رادار میباشد که پس از برخورد با فلزات در اعماق زمین شروع به تشابه سازی از فلزات می نماید و تجسمی از شکل فلز را در اختیار اپراتور قرار می دهد .

6. فلزیاب مکمل یا فلزیاب چندکاره

فلزیاب های چند کاره به خاطر اینکه ترکیبی از چند نوع سیستم کاوش هستند دارنده توانایی و عملکرد های متنوعی می باشند . و به عبارتی شما با تهیه یک دستگاه ، صاحب چند دستگاه خواهید شد . و این در حالیست که قیمت آن ها را به صورت تکی پرداخت نکرده اید . بهترین و کار آمدترین دستگاه های مکمل که می توانند در دفینه یابی کمک کنند فلزیاب آنتن راداری ، دارای ردیاب ، نقطه زن ، شعاع زن ، اسکنر تصویری سه بعدی و یون یاب ها هستند .

7. اسکنر های فلزیاب

اسکنرها می توانند تصاویر لایه های زمین را به صورت دو بعدی و سه بعدی به کاوشگران نشان دهند . این سیستم به دستگاه های تصویری هم شهرت دارد . این دستگاه قادر است تصاویر را به دو صورت لایو ویدیویی و تصویری چند بعدی به دست جستجوگران برسانند . این دستگاه هم می تواند به عنوان یک مدل دستگاه متفاوت نام برده شود ، و هم می توان از آن به عنوان ابزاری ضروری کنار یک فلزیاب حرفه ای یاد کرد و تمایز این دو تنها به سلیقه استفاده کاربر بستگی دارد .

فاکتور های خرید یک فلزیاب

فاکتور های زیادی برای خرید دستگاه در موقع انتخاب نهایی وجود دارد . متاسفانه ما به برخی از اشتباه ترین آن ها باور داریم . شاید بخشی از آن به دلیل محدودیت استفاده از سیستم های قدرتمند تر باشد که تنها در بازار های جهانی عرضه می شوند .

احتمالا مدام می شنوید که صرفا دستگاه هایی که گران تر هستند می توانند کیفیت بالاتر داشته و تشخیص نوع فلز را تضمین می کنند . در صورتی که این کلام بخشی از یک شگرد کاملا واضح و معمول برای کلاه برداری و مورد استفاده فروشندگان شارلاتان است .

درواقع نه تنها فقط قیمت بالای یک کالا به نمی تواند نشان دهنده ارزش و کیفیت بالای آن محصول باشد ، بلکه برخی از مدل ها ممکن است قیمت واقعی در بازار ایران نداشته باشند و مردم به دلیل آگاه نبودن از چنین موردی هم وقتشان و هم پولشان هدر برود و در آخر هیچ سودی عایدشان نشود .

در نتیجه باید بدانید که فلزیاب های صرفا گران ایده آل شما نخواهند بود .زمان مورد نیاز برای آموزش کامل و حضوری در نحوه استفاده از دستگاه مورد نظر در زمین مناسب را سپری کنید . به هیچ عنوان تنها به پشتیبانی تلفنی فروشنده ها تکیه نکنید .
زیرا تمامی محصولات شرکت باید با آموزش حضوری و مجازی کامل و پشتیبانی 1 الی 5 ساله از دستگاه ارائه شود . این اقدام به منظور رفع ابهام یا حل هر گونه مشکل به مشتری ارائه می شود .

 

نکات مهم در خرید فلزیاب

 

  1. دستگاه را در زمان خرید می بایست در سنگ ، خاک طبیعی ، و در سنگ و در زمین خاکی دارای لایه تست کرده و سپس خریداری کنید . در بعضی مواقع یک فلزیاب در سنگ ها و صخره ها کارایی دارد . اما همین دستگاه در خاک های چند لایه ، تا ۸۰% کاهش نفوذ دارد . در نتیجه کاربر رضایت پیدا نمی کند .
  2. پیشنهاد می شود در هنگام خرید ترجیحا در مکان معامله حضور داشته باشید و این نکته را در نظر بگیرید که همان دستگاهی که برای آزمایش و تست استفاده می شود را خریداری کرده و تحویل بگیرید از دریافت کردن دستگاهی که تست نشده به شدت خودداری فرمایید . دلیل این موضوع را می توان هم متفاوت بودن مدار داخلی دو دستگاه متمایز از یکدیگر در زمان تست و تحویل در نظر گرفت .
  3. حتما در انتخاب نوع دستگاه دقت کنید ، به طور مثال اگر جزو افراد آماتور هستید در ابتدا با تهیه و استفاده از یک دستگاه نقطه زن شروع کنید . با تمرین و استفاده از دستگاه می توانید پس از یادگیری و حرفه ای شدن شعاع زن و اسکنر نیز تهیه فرمایید . اگر حرفه ای هستید دارای تجربه می باشید ، می توانید کار خود را از همان ابتدا با هر سه دستگاه آغاز کنید .

اصالت فلزیاب

به طور کلی اصالت دستگاه ها در چهار زمینه مختلف وجود دارند .

  1. در وهله اول کارخانجات مطرح ، دستگاه های برند را تولید و روانه بازار  می کنند .
    از جمله این برند ها می توان به محصولات تولیدی شرکت های Fisher ، Minelab ، Garrett ، OKM  و غیره که قیمت بالایی دارند اشاره نمود .
  2. در ادامه تعدادی شرکت کوچک در کشورهای مختلف بصورت مشترک و گاها بین المللی محصولی مشترک تولید ر وتوزیع می کنند .
  3. همچنین دستگاه های دارای اصالت ، قیمت مناسب در کنار کارایی بالا دارند . به طور مثال می توان به محصولات شرکت Mega Tekno و Hira Detector در ترکیه و شرکت Alpha Detector در ایران اشاره کرد . شرکت کوچک های در ترکیه و ایران و یونان طراحی این محصولات را عرضه می کنند .
  4. در آخر دسته ای دیگر از دستگاه ها هستند که دست ساز به شمار می روند .افرادی چون دانشجوهای الکترونیک ، تعمیرکاران الکترونیک و گروه های کوچک این دستگاه هارا می سازند . از آن جایی که شماتیک آن ها اینترنتی و عمومی هست هزینه ای بابت طراحی پرداخت نمی کنند. به همین دلیل قیمت نسبتا پایینی در کنار کارایی پایین دارند . تهیه این مدل از دستگاه ها برای افراد با اهداف و مقصود جدی توصیه نمی شود .

سخن پایانی

پیشنهاد شرکت ما این است که پیش از خرید یک دستگاه فلزیاب ، به خصوص در مواردی که قصد دارید یک دستگاه گران قیمت خریداری کنید ، میزان تحقیق مورد نیاز را انجام داده و اطلاعات کافی را به دست بیاورید و سپس اقدام به تهیه آن کنید .
مشاوران ارشد در این زمینه شرکت فلزیاب آماده مشاوره رایگان به صورت حضوری ، تلفنی و مجازی به شما مشتریان گرامی جهت تهیه انواع فلزیاب می باشد .

شرکت ما مناسب ترین و موثرترین دستگاه ها را از میان برند ها و تکنولوژی های مختلف فلزیاب موجود در بازار به خریدار جهت رسیدن به مقصود اصلی خویش معرفی می نماید و همچنین زمین مناسب برای آزمایش دستگاه در اختیار وی می گذارد تا خریدار به دست خود هم در زمین و هم در عمق خاک ، سیستم این دستگاه را تست کرده و همچنین با کارایی آن به طور کامل آشنا گردد .

برای مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس جهت مشاوره:

مهندس پاکزاد 09124140052

دیدگاه کاربران
16 دیدگاه
ارسال دیدگاه