نماد تومولوس در گنج یابی

نماد تومولوس در گنج یابی

نماد ها و نشانه های فراوانی در گنج یابی وجود دارند . در فعالیت گنج یابی ، هر فردی به این مورد احتیاج پیدا می کند که درباره نماد ها و علم نشانه شناسی بداند . زیرا همین کار است که درصد بزرگی از موفقیت را به او هدیه می دهد . شخصی که با آگاهی و اطلاع از این علم به دنبال کشف گنج و طلا برود ، قطعا دست خالی برنمیگردد . نماد های فراوانی از جمله نماد ماه در گنج یابی ، نماد درخت در گنج یابی ، رودخانه در گنج یابی و غیره در این دانش مهم تلقی می شوند . برای آگاهی از هر کدام از نماد ها می توانید بر روی آن کلیک کنید تا به صفحه مقاله مورد نطر بروید . امروز قصد داریم درباره نماد تومولوس در گنج یابی بگوییم .

احتمالا در زمان مطالعه این مقاله هنوز اطلاع ندارید تومولوس چیست . در ادامه ابتدا به معنی و مفهوم تومولوس می پردازیم .

تومولوس چیست ؟

تومولوس همان جمع کلمه تومولی است و در زبان فارسی به آن گورپشته می گویند .

گورپشته یک تپه خاکی یا سنگی می باشد که بر روی یک سطح خاک که به عنوان پوشاننده گورستانی باستانی قرار گرفته‌ ، وجود دارد .

گورپشته ها در سراسر جهان یافت می شوند . به گورپشته های سیبری و روسیه اصطلاحاً کورگان می گویند . تومولوس کاملاً سنگی را سنگ‌چین می نامند .

تومول ها اغلب بر اساس شکل ظاهری بیرونی شان دسته بندی می شوند . از این حیث ، بارو بلند یک تومول طولانی است که اغلب در بالای چندین گور مانند قبرهای گذرگاهی ساخته می شود .

بارو گرد یک تومول گرد است که معمولاً در بالای محل تدفین نیز ساخته می شود . ساختار داخلی و معماری بارو های بلند و گرد ، دارای طیف وسیعی می باشد . طبقه بندی ، اشاره به شکل ظاهری خارجی دارد .

وجود گنج در تومولوس

یک باور نادرست شایع این است که هر تپه ای که دارای ظاهری متفاوت با سایر تپه‌های منطقه مورد نظر باشد را تحت عنوان تومولوس تپه در نظر می گیرند .

در نتیجه اعتقاد دارند که در آنجا دفینه وجود دارد . اما این باور کاملاً اشتباه می باشد . تپه های گنج دار در ایران دارای سایز کوچکتر و ساختاری کاملا متفاوت هستند .

این مدل از تپه ها در ایران باستان به طور کلی متداول نبوده و به تعداد بسیار اندکی پیدا می شوند . از این رو باید توجه داشت که هر تپه ای که در فلات ایران یافت می شود .

حتی اگر دارای ظاهری متفاوت باشد و احتمال دست ساز بودن آن از روی شکل ظاهری زیاد باشد ، احتمال کمی وجود دارد که یک تومولوس باشد . به صورت کلی در آسیا ، صرفا در کشور های آسیای میانه ، ترکیه ، هند ، پاکستان ، چین ، ژاپن و اسرائیل تومولوس تپه یافت می شود .

مکان های قرارگیری و تشخیص تومولوس در گنج یابی

  • اتاق هدایا
  • اتاق تدفین
  • اتاق مقبره و مزار
  • مستقیم یا اتاق مرکزی
  • راهرو یا دالان یا تونل ورودی
  • و غیره

نحوه ساخت مقبره های تومولوس در گنج یابی

گودال های عمیقی در خاک اصلی حفر می شود که در این گودال ها اتاق های دفن درختان ساخته می شود و سپس این محفظه درخت از بیرون با سنگ های قلوه سنگ پر شده است .

بعد از قرار دادن مردگان در اتاق دفن درختان و قرار دادن هدایای مرده ، سقف آن ها پوشانده شده و توده بزرگی از سنگ ها روی سقف قرار گرفته است . در نتیجه توده با جمع شدن خاک روی آن شکل گرفته هست .

عنصر ساختمانی که از تومول ها جستجو می شود اتاق است . به همین دلیل ، اتاق هایی که برای دفن در تومول ها می سازند  ، از ویژگی های معماری برخوردار هستند . آن ها دارای ساختارهای ساده ای نیستند .

این زیرزمین ها را توسط معماران آن زمان و با توجه به همه بلایای طبیعی می سازند . انواع و اقسام محاسبات در ساخت آن انجام می گردد . به این بنا های قبر ، هرم آناتولی هم می گویند . آن ها بیشتر توسط پادشاهان ، شاهزادگان یا آقایان محلی و غیره استفاده می شود .

این ها جزو اموال اشراف و اقوام آنها در آن زمان بودند . حفاری یک توده بسیار پیچیده است که صرفا با یک گودال ساده به سمت مرکز انجام می شود . زیرا غالباً حجره های سنگی یا چوبی یا سارکوفاژ ها در داخل تومول ها وجود دارد .

روش دفن در مقبره های تومولوس در گنج یابی

روش دفن کردن در تومولوس تپه متفاوت است . یک گورپشته ممکن است شامل یک دلمن ( یک مقبره وسیع سنگی همراه یک سنگ مسطح بزرگ بر روی سنگ های قائم ) ، یک کیست (تابوت یا اتاق دفن باستانی از سنگ )، یک محفظه سردخانه ، یا یک قبر اتاقی باشد .

بارزترین بقایای باستان شناسی ، تپه های تدفین بزرگ می باشد که برخی از آنها بیش از 20 متر ارتفاع دارند . آن ها بر روی کمربن های استپ اوکراین و روسیه پراکنده می شوند و به صورت زنجیره ای بزرگ برای کیلومترها در امتداد برآمدگی ها و حوضه های آبریز گسترش یافته اند .

از آنها درباره زندگی و هنر سکا ها چیزهای زیادی می شود آموخت . آنها نوعی تومولوس هستند که به آنها کورگان میگویند . قدیمی ترین کورگان ها مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد در قفقاز است . دانشمندان کورگان ها را با هند و اروپایی ها مرتبط می دانند . کورگان ها را در دوران انئولیتیک ، برنز ، آهن ، باستان و قرون وسطی ساختند . سنت های باستانی هنوز در جنوب سیبری و آسیای مرکزی فعال می باشند .

نحوه تشخیص تومولوس در گنج یابی

  • از کنار تومولوس ها معمولا چشمه، نهر و رودخانه میگذرد که این قضیه به قوانین تدفینی و در دسترس بودن آب جهت ساخت تومولوس برمیگردد.
  • معمولا در سطح بلند ، مشرف به دره و دشت واقع هستند . این بحث نشان از احترام به فرد متوفی است و از طرفی برای جلوگیری از غارت تومولوس توسط عوامل غریبه می باشد .
  • عبادتگاه های تخریب شده ای مانند صومعه ، کلیسا و کنیسه در نزدیکی آن است که اشاره به قدمت تومولوس ، ارزش مقبره و اهمیت مذاهب در دوران باستان را دارد .
  • سفال های منقوش ، خاکست و کاشی های رنگی کنار و بر روی تومولوس قرار دارند . آن ها نشان از قدمت مقبره می دهند .
  • سنگ های غریب و درختان کُهن در کنار آن هستند . آنها تا به کنون همواره به عنوان نمادی از قبور ، در قبرستان ها وجود دارند .

انواع مقبره های تومولوس در گنج یابی

  1. تومولی بدون مقبره
  2. با مقبره های سارکوفاگ
  3. تومولی با مقبره های گودالی
  4. تومولوس فقط با اسکلت اسب
  5. و در آخر تومولي با اتاقهاي دفن
  6. تومولوسی با گورهای ساده کاشی

معنی و مفهوم انواع مقبره های تومولوس در گنج یابی

1. تومولی با مقبره گودالی : یکی از انواع مورد استفاده از آغاز عصر مفرغ است هم قبر و هم سوزاندن جسد در گورها مشاهده میشود در عصر برنز اولیه این گودالها با تخته های چوبی یا فقط شاخه های کوچک درخت پوشانده بودند.

2. تومولی با مقبره سارکوفاگ : چنین مقبره هایی اغلب در تومولی در اطراف یونان دیده میشود در زمان روم ، آنها عمدتا در شهرهای نزدیک روم یا در نزدیکی آنها یافت میشوند آنها از سنگ، خاک رس یا چوب ساخته شده اند.

3. تومولوسی با گورهای ساده کاشی : این یکی از انواع آرامگاهی است که در Tumulus Thrace شرقی دیده میشود قدمت همه قلعه های دارای گورهای کاشی شده در نتیجه حفاری ها مربوط به دوره رومی است.

4. تومولی بدون مقبره : خالی ، آیینی ، نمادین ، ​​قلمرو و غیره این تومول های بدون تخت قبل از میلاد نیز نامیده میشوند این وضعیت بسیار جالبی برای شیوه های دفن در هزاره اول و دوره روم است که عموماً هیچ قبر انسانی در این تومولی وجود ندارد.

5. تومولوس فقط با اسکلت اسب : این نوع دفن نیز تنها در تومول هایی که اسبها در آن دفن شده بودند یافت میشود بسیاری از تومولوس ها در آن جنگجویان کشته شده و در تراکیه با اسب های خود دفن شده اند.

6. تومولی با اتاق هاي دفن : از سنگها و خاکهای مختلفی که از بیرون آورده شده تشکیل شده اند مشاهده میشود که ایرانیان توجه چندانی به سطح نداشتند از آنجایی که انواع فارسی با الهام از انواع یونانی ساخته شده اند و دیوار کریپیس در پایه وجود دارد.

ورودی مقبره های تومولوس در گنج یابی

جهت اینکه بفهمید ورودی های تومولوس در چه جهتی است ، باید یک تحقیق جدی باستان شناسی در مورد تشخیص تومولوس در گنجیابی انجام دهید . مهم ترین نکته در اینجا این است که دریابید که گنجینه متعلق به کدام یک از تمدن ها است . در کشور ما تعداد بسیار زیادی تومولوس وجود دارد که شایع ترین آنها تومولوس های رومی ، لیدیا ، فریگی و یونانی است .

ورودی و ساختارهای معماری آنها با یکدیگر متفاوت است . یکی از مهم ترین ویژگی هایی که شباهت هایی به یکدیگر نشان می دهد ، این است که تقریباً هر توده در ورودی هدیه دارد . در نتیجه باید یک نماد سنگ شاخص در اینجا وجود داشته باشد . به طورمثال سنگ محراب را در آن زمان برای ارائه قربانی ساختند . بنای محراب یک بنای مسطح سنگی می باشد . این بنا موازی با زمین می شود . این سنگ همیشه در راستای ورود می باشد . گاهی اوقات زیر زمین تونل می شود . برخی اوقات نیز در لبه خارجی تومولوس قابل مشاهده می باشد .

به غیر از این ، ورودی های تومولوس عموماً رو به خورشید هستند . ورودی ها از شرق شروع می شود و به سمت جنوب شرقی ، جنوب ، جنوب غربی و غرب تغییر می کنند . ورودی که باید در اینجا بدانید این است که خورشید را در زمان معینی از روز میبیند . به این معنی که مستقیماً در شمال بوده و خورشید را پشت سر نمی گیرد .

سخن پایانی

پیشنهاد شرکت ما به شما عزیزان این است که قبل از اقدام به تهیه و خرید یک طلایاب نو یا کارکرده و پرداخت هر گونه هزینه ای ، به خصوص در مواردی که قصد دارید یک دستگاه با مبلغ بالا خریداری کنید ، میزان تحقیقات مورد احتیاج را انجام داده و اطلاعات مورد نیاز را به کسب کنید و سپس اقدام به خرید آن کنید .
مشاوران ارشد در این زمینه شرکت فلزیاب آماده هرگونه مشاوره رایگان جهت تهیه انواع فلزیاب به صورت حضوری و تلفنی به شما عزیزان می باشد .

شرکت ما بهترین و موثرترین دستگاه ها را از میان برند ها ، مارک ها و تکنولوژی های مختلف فلزیاب موجود در بازار به خریدار برای رسیدن به مقصود اصلی خویش معرفی کرده و همچنین زمین مناسب برای آزمایش دستگاه در اختیار خریدار می گذارد تا وی به دست خود هم در زمین و هم در عمق خاک ، سیستم این دستگاه را آزمایش کند و همچنین با کارایی آن کاملا آشنا گردد .

برای مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

شماره جهت تماس و مشاوره :

مهندس پاکزاد 09124140052

ارسال دیدگاه